Tips & Tricks

Man skal starte et sted, og små ting kan gøre en stor forskel

Tips & Tricks

Bruger du både FaceBook og Instagram professionelt i virksomheden, så kan du sparer tid ved at forbinde de to sociale medier.
Dog skal du altid huske på, at det er ikke sikkert, at det du poster på FB passer ind på Instagram – det er to meget forskellige medier, så vurderer altid materialet, og lad det ikke være en vane at dobbelt poste 🙂

Er det vigtigt ?? Det første dine følgere eller nye kunder ser er dit coverbillede på FB – og da 7 ud af 10 benytter mobiltelefonen til sociale medier, så er det vigtigt at det sidder lige i skabet og ser lækkert ud – og fortæller om din virksomhed.

Normalt coverbillede på FB vises i 820×312 px. MEN jeg vil anbefale dig at lave dit billede i 820x360px.

Det vil jeg, fordi dit coverbillede på FB vises i 640x360px på mobilenheder. 

Sørg for at alt det lækre og teksterne holder sig indenfor 640x312px centreret, så vil dit indhold altid stå skarpt uanset hvilken enhed ses på 🙂

 

Konkurrencer på Facebook og Instagram er populære, udsender god karma og der skulle gerne være to vindere – en følger og DIG. Men det kan blive dyrt hvis du ikke kender reglerne.

Reglerne er ret enkle og kommer her:
– man må gerne bede deltagerne om at LIKE din side, LIKE dit opslag og skrive i kommentarfeltet.

– man må IKKE bede følgere om at tagge andre
(Her kan du i stedet spørge følgeren om: “Hvem ville du gerne dele præmien med hvis du vinder ?”)

– man skal oplyse om, at konkurrencen ikke er lavet i samarbejde eller er sponsoreret af FB.

Hvis du tror at alle dine følgere ser dine FB opslag – så må jeg desværre skuffe dig. Det er kun en meget lille procentdel af dine følgere, som ser dine opslag – men du kan heldigvis gøre noget ved det.
Du kan enten booste dine opslagmed dine følgere som målgruppe
ELLER du kan bede dine følgere om at have din side som fortrukne… 🙂

Content is king !!! Jep – og en tidsrøver… os der arbejder med sociale medier ved at gode opslag ikke kommer af sig selv. Det er benhårdt arbejde. Der skal skrives nyhedsbreve, postes opslag på FaceBook, Instagram & Pinterest osv.
Men genbrug er populært – og hvis du laver en bunke opslag som kan genbruges, så står du aldrig uden indhold. Det kunne fx være dine åbningstider, hvordan bytter man hos jer, hvad er sommerens musthave osv.
Disse opslag kan bruges igen og igen og kan cross postes over alle kanaler.

Lav en marketingskalender, hvor du skitser alle dine opslag på alle platforme.
Herefter tilføjer du alle markeringsdage fx. din virksomheds fødselsdag, international dag for cancer, jul og nytår osv.
Så har du et opblik over hvornår dine opslag kommer ud – og hvor tit – og om der er noget du mangler.